Stemt u in met het gebruik van cookies om verzekerd te zijn van een betere ervaring op onze website?

Verder lezen
Professionals

De voordelen van intermodaliteit

Aan elke vervoersmodaliteit zitten voor- en nadelen. De PAC geeft bedrijven de middelen om een efficiënte en duurzame mobiliteit op basis van het gebruik van de binnenvaart te ontwikkelen.

Intermodaliteit houdt in dat twee of meer vervoersmodaliteiten worden gebruikt om goederen van een punt van oorsprong naar een punt van bestemming te vervoeren. Dankzij hun verbindingen met het water, het spoor en de weg vervullen de havens de rol van intermodale knooppunten in dit goederenvervoer.

De haven van Charleroi, die de modal shift probeert te bevorderen, ondersteunt door zijn aard het gebruik van de binnenvaart.

Voordelen van de binnenvaart

  • Brandstofbesparing;
  • Milieubescherming (stiller en minder vervuilend);
  • Minder kans op ongelukken;
  • Ontlasting van de wegen.

Met uitzondering van oliepijpleidingen (die zeer beperkt worden gebruikt) zijn binnenvaartschepen ontegenzeglijk de beste wijze van goederenvervoer om aan de huidige bezorgdheid tegemoet te komen: ze besparen energie en houden de natuur in stand.

Rekening houdend met de grote verscheidenheid aan goederen die ze kunnen vervoeren, zijn binnenvaartschepen de allround veiligheidskampioenen: ze zijn minder agressief en gevaarlijk dan treinen en vrachtwagens.

Economisch gezien spreken de cijfers voor zich, want met 5 liter diesel kan één ton goederen vervoerd worden over een afstand van ongeveer:

  • 100 km over de weg
  • 333 km per spoor
  • 500 km via de binnenvaart

Een aak van 80 x 9,5 x 2,5 m die 1350 ton goederen vervoert, doorkruist het stedelijke landschap zonder enige hinder voor de bewoners, terwijl dezelfde lading verdeeld over 65 vrachtwagens van 20 ton die op 50 m afstand van elkaar rijden, een kolonne van 3,5 km zou vormen!

Interactieve kaart

Ontdek de 500 hectare van de haven

Verder lezen